skip to Main Content

Nummer 1 Oorzaak Vermoeidheid: Bijneruitputting

De belangrijkste symptomen van uitgeputte bijnieren zijn stress en aandoeningen veroorzaakt door stress, vermoeidheid, moeite om ‘s ochtends uit bed te komen, futloosheid, zwakte, mentale wazigheid, prikkelbaarheid, en een onvermogen om dagelijkse taken aan te kunnen.
Herken je dit?
Als je last hebt van een of meer van de volgende symptomen dan zou het heel goed kunnen zijn dat je last hebt van bijnieruitputting:
Algehele vermoeidheid, ‘S ochtends niet uit bed kunnen komen, Na een (lange) nachtrust nog steeds moe zijn, Snakken naar koffie (cafeïne nodig hebben), Trek in zoute voeding, Trek in suikers, brood, pasta en ander koolhydraten, Verzwakt immuunsysteem (niet kunnen herstellen van een griepje), Allergieën, Spierzwakte, Depressie, Huidproblemen, Auto-immuunziekten, Laag libido, Niet goed kunnen omgaan met stress, Geheugenverlies. Lage bloeddruk, Weinig energie.

Wat zin bijnieren en wat doen ze?
De bijnieren zijn twee kleine organen die als kapjes op de nieren liggen en maken een aantal belangrijke hormonen aan, waaronder adrenaline en noradrenaline (aangemaakt in het bijniermerg) en aldosterone, cortisol en enkele geslachtshormonen, zoals testosteron en oestrogeen (aangemaakt in het bijnierschors).
De hormonen die door de bijnieren worden geproduceerd zijn essentieel voor het goed functioneren van ons lichaam, want zij zijn onder meer verantwoordelijk voor onze energieproductie, de regulering van vetopslag en vetverbranding, de water-zoutbalans, het waak-slaapritme, onze bloeddruk, de stofwisseling, de hartslag, de leverfunctie, het immuunsysteem, onze bloedsuikerspiegel en hoe we omgaan met stress. Als onze bijnieren niet goed functioneren kan dit dus leiden tot diverse gezondheidsproblemen.

Hoe je uitgeputte bijnieren kunt herstellen en welke kruiden en vitamines daar bij helpen

Als je het vermoeden hebt dat je last hebt van bijnieruitputting doe je er goed aan je levensstijl en voedingspatroon aan te passen.
Stress is één van de belangrijkste oorzaken van bijnieruitputting, probeer daarom elke dag ontspanningsmomenten in te bouwen en stressfactoren uit je leven te verwijderen. Daarnaast doe je er goed aan over te stappen op een gezond voedingspatroon waarbij veel verse groenten, fruit en gezonde eiwitten en vetten de boventoon voeren en suikers en koolhydraten (brood, pasta, ontbijtgranen, etc.) zoveel mogelijk worden vermeden. Ook kun je het herstel van je bijnieren stimuleren met de volgende orgaanconcentraten, kruiden en vitamines:
Klinische toepassingen/onderzoek:
Van orgaanconcentraten (hypofyse en oorspeekselklieren) wordt gedacht dat ze voorloperstoffen leveren die het lichaam kan gebruiken om de functie van een specifieke klier te ondersteunen en te verbeteren. Ze kunnen de potentiële “levenskracht” leveren die het lichaam nodig heeft om de functie van een specifiek orgaan of klier te verbeteren.

Vitamine C (als ascorbinezuur) wordt ook wel “de anti-stress” vitamine genoemd. De hoogste concentratie vitamine C in je lijf bevindt zich dan ook in je bijnieren.
Maar wat kan vitamine C dan voor je betekenen als je kampt met stress en uitgeputte bijnieren?
Het is wetenschappelijk aangetoond dat vitamine C het negatieve effect van stress op je immuunsysteem vermindert en helpt bij vermoeidheid, depressie en angstgevoelens.

B-vitaminen, met name riboflavine (B-2), vitamine B-6 (als pyridoïnehydrochloride), niacinamide en pantotheenzuur zijn energie producerende vitaminen en dienen als voorlopers voor vitale energie-/antistressklieren, zoals de bijnieren en de schildklier. Pantotheenzuur (als calciumpantothenaat):

Vitamine B-5, of pantotheenzuur, functioneert als onderdeel van de molecule genaamd Co-enzym A of CoA deze is van vitaal belang voor een optimale activiteit van de bijnieren (inclusief het verhogen van de productie van cortisone en andere bijnierhormonen), belangrijk voor een gezonde huid en zenuwen, en ondersteunt de synthese van acetylcholine (een neurotransmitter), vetzuren, cholesterol, steroïden, en fosfolipiden. Het staat bekend als een van de belangrijkste antistressvitaminen en kan door de bacteriële flora in de darmen worden aangemaakt.

Magnesium (als oxide) is een cofactor voor veel enzymen, waaronder die in het energiemetabolisme. Magnesium staat bekend om zijn ontspannende eigenschappen.

Andreno-Lyph-Plus
Bijnier ondersteuning. Hoogwaardige, geconcentreerde ondersteuning van de bijnieren wordt versterkt door hypofyse- en oorspeekselklieren, samen met de vitaminen, mineralen en aminozuren die synergetisch bijdragen aan het gezonde onderhoud van deze weefsels.
Aanbevolen dosering: 1 tablet per dag of volgens voorschrift
Vegetarisch of Veganistisch: NEE
Glutenvrij: JA
Contra-indicaties: Niet innemen tijdens zwangerschap. Hypofyse is gecontra-indiceerd bij kanker. Hoge doseringen vitamine C (>1000 mg.) mogen niet worden ingenomen door jichtpatiënten of door niersteenvormers. Vitamine C contra-indicatie bij ijzer overbelasting.

Winkelwagen
Back To Top